Lezing en workshop – Kinderen rouwen ook!

Als school, leerkracht kom je vaker in aanraking met rouwende kinderen dan je wellicht denkt. Hoe ondersteun je deze kinderen? Hoe reageer je op een onverwacht verlies op school?

Het omgaan met rouw bij kinderen vraagt om de samenwerking tussen ouders en leraren

Marjolein de Zwart

Samenwerking

De school is voor een kind als een kleine samenleving.

Leraren hebben een goed oog voor veranderingen in het gedrag van kinderen. Door samen te werken kunnen ouders en leraren het kind achter het gedrag beter begrijpen en zien hoe een kind zich voelt.

Leraren spelen een belangrijke rol als het gaat om signaleren. Ze zien hoe een kind buiten huiselijke situaties op verdriet reageert. Soms leidt verdriet tot gedragsproblemen, zoals moeilijkheden op sociaal emotioneel gebied of op cognitief vlak. Door samenwerking tussen ouders en leraren kan het kind zowel thuis als op school beter ondersteunen.

Eerlijkeid en duidelijkheid

Eerlijkheid is belangrijk wanneer je een kind vertelt wat er is gebeurd, maar dit moet wel op een begrijpelijke manier gebeuren. Verbergen van verdriet kan vreemde gedachten en angsten veroorzaken. Kinderen mogen verdrietig zijn.

Ben je bewust welke woorden je gebruikt? Volwassen bewoordingen zoals, verlies, ingeslapen, op reis gegaan zorgen voor verwarring omdat ze het letterlijk opvatten. Bijvoorbeeld, als je zegt “hij is ingeslapen”, kan een kind denken dat die persoon gewoon slaapt zoals zij dat doen. Of als je zegt “hij is uit het leven gestapt”, kunnen ze denken dat je uit het leven kunt stappen (door te lopen). Het is belangrijk om eerlijk te zijn en in begrijpelijke taal uit te leggen wat er echt is gebeurd, zodat er voor het kind geen misverstanden ontstaan.